Zoeken

Kopen Huren
ZOEKEN

Log-in

LOG-IN

Nog geen lid?

Registreer nu!

Wist je dat

2dehandsmotorhome.be de referentie is voor het verkopen van uw motorhome

De waarheid over uw batterijen van uw motorhome

 

DE WAARHEID OVER UW BATTERIJEN

 


Regelmatig krijgen wij de meest onmogelijke vragen gesteld door ongeruste klanten die her en der allerlei dingen te horen kregen.

Het lijkt mij dus meer dan tijd een artikel te besteden aan het correct gebruik van batterijen in de motorhome.Nog steeds zijn er veel mensen die niet weten dat er een groot verschil bestaat tussen een startbatterij en een leef-batterij.

 Hoezo een verschil? Het zijn toch allebei 12 Volt batterijen en bovendien zien zij er nog hetzelfde uit ook, bovendien zijn ze allebei 100 Amp.!Ja, inderdaad zien deze 2 totaal verschillende batterijen er op het eerst zicht gelijkaardig uit. Dezelfde vorm, dezelfde afmetingen (of toch ongeveer), dezelfde onderhoudsknoppen (of de afwezigheid hiervan voor onderhoudsvrije batterijen), enzovoort.

Echter als wij deze 2 verschillende batterijen naast elkaar zetten dan valt direct op dat de identificatie van de batterijen verschillend is; valt eveneens op dat een van de 2 batterijen het woord "half-tractie" gebruikt.En het is nu juist hiermee dat de 2 batterijen zich van elkaar onderscheiden: een start batterij is gebouwd om gedurende een korte tijd een hoge stroom te leveren daar waar een leef-batterij gebouwd werd om gedurende een lange periode een beetje stroom te leveren.Ik verklaar mij nader: een start-batterij met een starter aandrijven die op zijn beurt een stilstaande motor in gang moet krijgen (te beginnen met het doen ronddraaien van de motor waarmee ineens een heleboel zaken plots uit hun ruststand worden gehaald zoals aandrijfriemen (en eventueel ketting) waterpomp, oliepomp, brandstofpomp, cilinders ....

  Om dit geheel vanuit de rust aan het draaien te krijgen zal de batterij dus heel veel stroom leveren aan startmotor die op zijn beurt door middel van tandwielen de "grote broer" doet draaien.  Eens "grote broer" begint te draaien kan de startmotor terug stilvallen en zal de alternator die ondertussen ook is beginnen draaien zorgen dat de motor voldoende stroom krijgt om zelfstandig te werken.Verder zal de alternator ervoor zorgen dat de batterij de afgegeven stroom in een minimum van tijd terug kan opslaan (tenminste als de batterij in goede staat is).

Voor de leef-batterij echter is dit een heel ander verhaal: deze batterij hoeft slecht betrekkelijk weinig stroom af te leveren maar is verondersteld dit lang te kunnen doen.  Het is niet zelden dat er in een motorhome 5 of 6 uur verlichting brandt en ondertussen af en toe de waterpomp nog een draait en soms ook nog een automatische antenne wordt gericht om rustig TV te kunnen kijken.Dus deze leef-batterij wordt onderworpen aan een lange periode van stroom leveren, daar waar een startbatterij slechts enkele seconden haar hoge stroom dient te leveren.Wanneer men beide types van batterij zou verwisselen zou op de kortste keren de motor niet meer starten of zou en na en korte periode geen licht meer zijn omdat beide batterijen door een verkeerd gebruik vroegtijdig de geest zouden geven.Het is dus erg belangrijk dat bij het wisselen van een leef-batterij een half-tractie batterij wordt geplaatst.

Het komt regelmatig voor dat iemand in het buitenland met een slecht werkende leef-batterij overgaat tot vervanging ervan en dat er een start-batterij in de plaats wordt gezet (alle mensen in ons beroep zullen de juiste batterij leveren mag ik hopen, maar je kan het een kleine garagist in een verloren dorp in niemandsland niet kwalijk nemen dat hij een motorhome als een gewone auto aanziet. Wees dus alert als je aan vervanging toe bent in een streek waar men met motorhomes weinig te maken heeft.

NU dit hoofdstuk uitgeklaard is wil ik wat dieper ingaan op de juiste keuze van de leef-batterij.Eigenlijk zou je een batterij moeten installeren die beantwoord aan het gebruik dat je van voertuig maakt. Iemand die altijd en overal wild staat geparkeerd heeft andere behoeften dan iemand die overal naar een camping trekt en daar aan de 230 Volt aansluit.

Om te weten welke minimum capaciteit je nodig hebt moet je even gaan rekenen: hoeveel uur gaan hoeveel lichten branden als je ergens staat vooraleer je opnieuw een tochtje gaat doen.

Welke andere stroom verbruikers ga je ook aanspreken in die periode van stilstand? Met andere woorden, hoeveel Watt ga je verbruiken vooraleer je opnieuw gaat rijden?Deze berekening kan ik niet in je plaats maken maar even berekenen is eenvoudig: je telt elke verbruiker en diens verbruik (uitgedrukt in Watt) vermenigvuldig je met het aantal gebruiksuren. Dan tel je alle resultaten samen en weet je dus wat je op 1 of 2 of ... staan dagen in totaal zal verbruikt hebben.

Wetende dat je het totale verbruik in Wat dient te delen door 12 Volt, dan krijg je het verbruik ik Ampère uitgedrukt. Als ik je nu vertel dat een gewone klassiek half-tractie batterij slechts tot de helft kan ontladen worden, dan weet je welke batterij idealiter in je voertuig moeten staan.Is dit alles ingewikkeld ? Wel dan maken we even een kleine oefening met een voorbeeld.

Je gaan de Tour de France kijken en weet dat je minimum 3 dagen op dezelfde plaats ergens opzij van de weg zal staan. Dus gaan wij nu optellen1) verlichting van 3 spots van elk 20 Watt gedurende 2 uur x 3 dagen = 20 x 2 x 3 = 180Watt2) waterpomp (drukpomp Shurflo of Fiamma) die 1 uur per dag in totaal draait = 40 x 1 x 3 =120 Watt3) automatische schotelantenne uitrichten (1 x per dag) = ongeveer 50 Watt x 3 = 150 Watt4) TV kijken gedurende 7 uur per dag = 10 x 7 x 3 = 210 Watt In de veronderstelling dat er geen enkel ander bijkomend verbruik is zal het totaal na 3 dagen neerkomen op 180 + 120 + 150 + 210 = 660 Watt.

Om te weten hoeveel ampère dit is gaan wij de Wattage delen door de Voltage (een aloude gekende wet in elektriciteit) en komen op 600 / 12 = 50 Ampere.Met andere woorden zal een batterij van 100 Amp. zowat op het einde van haar krachten zijn na deze drie dagen.Om deze reden zijn er veel mensen die een 2e batterij plaatsen en aldus een hoger vermogen ter beschikking hebben.Er zijn echter ook hier enkele punten waarmee rekening moet gehouden worden.a) Je moet er voor zorgen dat je 2 batterijen plaatst met hetzelfde vermogen.

Dus GEEN combinatie van 1 x 90 + 1 x 110Amp.  De reden hiervoor is dat de batterij van 110 Amp. nooit volledig zal gevuld worden omdat de batterij met de laagste capaciteit het niveau van opladen bepaaldb) Je moet er ook over waken dat de 2 batterijen dezelfde leeftijd hebben.  Dus geen batterij van 2 of 3 jaar samen met een nieuwe. Ook hier weer voor de zelfde reden: de oudere batterij heeft reeds een deel van haar capaciteit verloren en geraakt nooit meer volledig geladen en automatisch is haar niveau ook direct het afvlakkingsniveau voor de nieuwe.

Zoals je kan merken is het redelijk eenvoudig om zelf te zorgen voor een batterij vervanging en voor het toevoegen  van een bijkomende batterij mis je op een aantal zaken let.Heb je twijfels over een of ander, ga dan naar je dealer of naar een gespecialiseerd bedrijf, waar de capaciteit van je batterij kan gemeten worden (de meeste dealers beschikken over een toestel dat kan meten hoeveel % capaciteit je batterij nog heeft).Wil je zelf een 2e batterij bij aansluiten, vergeet dan niet dat dit absoluut in parallel moet zijn en zeker niet in serie (als je nog plezier aan je voertuig wil beleven).

Bovendien is het erg belangrijk dat je de 2 half-tractie batterijen zo kort mogelijk bij elkaar plaatst en vooral ook dat je zorgt dat de kabel die de 2 batterijen met elkaar verbinden de juiste doormeter hebben. Als je hier tegen zondigt kan dit je heel duur komen te staan. Doe je het echter met het respecteren van de geldende richtlijnen ter zake, dan gebeurt er niets anders dan je het comfort geven van vele extra uren vrijheid te hebben dankzij een grotere capaciteit aan boord.Het is bewust dat wij niet het hier niet hebben over de nodige diameter van de verbindingskabel: iemand die dit niet weet lijkt op het eerste zicht niet bevoegd om deze werken zelf uit te voeren en doet er beter aan naar zijn dealer te gaan.

Voor diegene voor wie stroomdoorvoer geen problemen hebben is deze informatie niet nodig, zij kennen deze uit hun beroep of dagelijkse praktijk.Als wij er echter in geslaagd zijn om met deze uitleg een beetje inzicht te verschaffen in de wereld van stroomvoorziening, en u te helpen fouten te voorkomen, dan zijn wij in ons opzet geslaagd. Niet een doe-het-zelf cursus, wel basis kennis en inzicht is wat wij u met deze reeks willen brengen.


www.stellacampers.be