Zoeken

Kopen Huren
ZOEKEN

Log-in

LOG-IN

Nog geen lid?

Registreer nu!

Wist je dat

Tweedehandsmotorhome.be de nummer 1 is voor het aanbieden van uw tweedehands motorhome, caravan, stacaravan

Warm ? Hoezo te warm in uw motorhome ?

 

WARM, HOEZO TE WARM ?

 

De zomer is traditioneel een periode met hoge tot zeer hoge temperaturen in de motorhome, en dit zonder dat er een hittegolf voor nodig is, want een paar uur in de zon staan kan de temperatuur snel tot boven het draaglijke doen uitlopen.

Wat doe je dan om van je motorhome een leefbare ruimte te maken?

Oplossing 1) : je installeert een airco op het dak, of beter gezegd je laat deze installeren door je dealer of een gespecialiseerde hersteller/inbouwer. Alleen de echt bekwame doe-het-zelver zal zich hier aan gewagen mits het in acht nemen van de montage voorschriften van de fabrikant van de airco EN mits het in acht nemen van de regels betreffende waterdichte afdichting op het dak.

Op zich is een airco op het dak een mooie oplossing maar er zijn 2 grote minpunten aan verbonden. Enerzijds is er de hoge aankoopprijs die niet iedereen wil uitgeven voor maar enkele weken zomers gebruik, en anderzijds dient men te beschikken over een 230 Volt aansluiting met voldoende hoge stroomsterkte (Ampères) dit in verband met de piekstroom bij het opstarten.

Dus gaan mensen zoeken naar alternatieven en er zijn er wel enkele maar allen hebben ze hun beperkingen. De enige oplossing, naar onze mening, die soelaas biedt voor een betrekkelijk lage prijs, en ook voor weinig geld, en die bovendien gemakkelijk herstelbaar is ingeval van problemen later, is het inbouwen van een dakraam met dubbelwerkende ventilator zoals Fiamma of Thule aanbieden. Er zijn ook nog enkele minder bekende spelers op de markt, maar zoals gezegd is voor ons de zekerheid van het vinden van onderdelen in een later stadium van belang.

De werking van dergelijke ventilator is dubbel, dat wil zeggen dat je zowel de warme lucht van binnen naar buiten kan uitzuigen, als dat je omgekeerd de buitenlucht binnen in je voertuig kan blazen. Kwestie van de keuzeschakelaar in de ene of in de andere richting te draaien.
Bovendien is de draaisnelheid perfect regelbaar zodat je deze ventilator ook 's nachts kan laten draaien op een lager toerental zonder erdoor in je slaap gestoord te worden.

Welk merk je ook kiest, het principe is voor beiden hetzelfde. Ook is de inbouw van deze twee  identiek. Beide dakramen zijn voorzien voor plaatsing (als het een nieuw bijkomend raam is) of voor vervanging van een klassiek dakraam waarvoor een opening van 40 x 40 cm werd voorzien. Fiamma geeft in hun catalogus aan dat hun systeem Turbo-Vent zelfs geschikt is voor openingen van 36 x 36 cm tot 42 x 42 cm. Thule heeft maar 1 maat opgegeven en dat is 40 x 40 cm.

Als je een goedkope oplossing wenst is dit er een. Het volstaat dat je een constante stroombron vindt in de buurt van je ventilator om deze nadien te doen werken. Alleen doe je er goed aan om zeker te zijn dan er op de continue leiding geen toestel is aangesloten waar een printplaat inzit, want deze is sommige gevallen heel delicaat.

Er bestaat bij Fiamma zelfs een "universele kit" die geschikt is om in bestaande dakramen die geen ventilator hebben in te bouwen.  Uiteraard is deze kit iets beperkter dan een compleet dakraam en heeft de ventilator slechts een diameter van 24 cm in plaats van 30 cm bij de complete dakramen. Maar al bij al toch een mooie oplossing als je het bestaande dakraam niet wil vervangen omwille van de kosten. Want een dakraam compleet met ventilator kost al gauw een 200 tot 280 euro en daar komt het werk bij van uitbouwen van het oude raam, het montage klaar maken voor de plaatsing van een nieuw raam en tenslotte het monteren van het nieuwe raam.
Een kit kost slechts zowat 90 euro en kan in verschillende merken van dakramen gemonteerd worden (Fiamma, Thule, Remitop, Mini Heki, Midi Heki, ...).  Bovenop de kit komt dan evengoed als bij de plaatsing van een volledig raam wel de prijs van de montage en elektrische aansluiting, maar het totaal is dan eerder een democratisch prijskaartje als we dit vergelijken met een airco.

Voor de doorwinterde doe-het-zelver die dit soort werk zelf wil opknappen is het belangrijk om te kunnen terugvallen op een vaste stroomleiding die niet gebruikt wordt voor koelkast of verwarming, of voor een of andere toepassing waar spanningsverlies gevolgen kan hebben, want wanneer de ventilator in werking komt is er - afhankelijk van de gekozen uitvoering - een piekstroom tot zowat 5 Amp. die kan optreden. Hierover kan je dealer je waarschijnlijk wel de nodige informatie verschaffen (als hij van zijn fabrikant natuurlijk een volledig elektrisch schema over het voertuig krijgt).

Echter, wanneer wij bij ons in onze eigen werkplaats een dergelijke montage realiseren, gaan wij steevast ons eigen elektrisch circuit bouwen door te vertrekken vanaf de leef-batterij om een eigen circuit te installeren dat wij afzekeren in functie van de gekozen ventilator.
Dit kost dan weliswaar iets meer aan werkuren maar garandeert daar tegenover dat op geen enkele manier extra verbruik wordt toegevoegd aan de kabels die door de fabrikant berekend berekend werden op een maximaal verbruik.
U weet dat de doorsnede van de kabel bepalend is voor de hoeveelheid stroom die erdoor kan, en dus weet de fabrikant welke diameter van kabel hij in welk circuit moet gebruiken.
Als later iemand daar later een extra verbruiker aan toevoegt dan kan de kabel gaan verhitten wanneer er meer stroom doorheen gaat dan waarvoor hij voorzien werd.

Wanneer het dakraam in je voertuig groter is, bv. 40 x 60 cm of 50 x 80 cm of nog een andere maat, dan zit er niets anders op dan ergens anders, bv meer centraal in het dak, een bijkomend dakraam met ventilator te plaatsen. Je dealer kan je hierbij zeker helpen, want je mag natuurlijk niet zo maar op gelijk welke plaats een gat in het dak maken.
Dit heeft te maken met een aantal steunen die in het dak zijn ingewerkt en die ondermeer toelaten om op het dak te lopen.
Het hoeft geen betoog dat hiertegen zondigen wel eens onaangename gevolgen zou kunnen hebben.

Er is nog een laatste punt waarmee rekening moet gehouden worden en dat is de stroomafname. Zelfs op lagere snelheid zit je snel aan 1 Amp. verbruik per uur, wat neerkomt op 24 Amp. per dag, dus zorg er wel voor dat je voldoende capaciteit ter beschikking hebt om de ventilator lang te laten draaien, anders kan het voorkomen dat je plots zonder licht of water zou kunnen komen te zitten.

Nog eens even een rekenvoorbeeld zodat je aan de hand hiervan jou specifieke situatie kan invullen:
bij een gebruik van 24 uur per dag van een trager lopende ventilator met bv. een verbruik van 1 Amp. per uur sta je ergens "wild" geparkeerd gedurende 2 dagen. Dan heb je op deze 2 dagen 2 x 24 x 1 Amp. verbruikt, ofwel samen 48 Amp. Als je dan aan boord een batterij hebt van 100 Amp. dan ben je na die 2 dagen (zonder gebruik te maken van licht, of waterpomp, of ..., reeds ongeveer aan de helft van de capaciteit van je beschikbare 100 AMP.  En je weet ondertussen uit een vorige tekst dat een half tractie batterij maar tot de helft mag ontladen worden vooraleer schade optreedt, dan weet je dat je ofwel geen 24 uur de ventilator laat draaien ofwel dat je ondertussen de motor een tijdje laat draaien om de batterij(en) bij te vullen.

Prettig verlof en hoe het koel.

 

www.stellacampers.be