Zoeken

Kopen Huren
ZOEKEN

Log-in

LOG-IN

Nog geen lid?

Registreer nu!

Wist je dat

okkaziemotorhome.be de nummer 1 is voor het verkopen van een motorhome, caravan, stacaravan

Waterinfiltratie, wat nu ?

WATER BINNEN ?  HOEZO


Reeds langer hadden wij te maken met klanten die ons kwamen opzoeken  met klachten over vlekken op hun plafond of wand.Doorgaans zien wij dan kringen op de bekleding en voelt de plek in kwestie nogal zacht aan, om niet zeggen soms sponsachtig.Als zoiets zich voordoet dan is het al veel te laat om nog te spreken over een kleine ingreep en is doorgaans het houten lattenwerk binnen in de wand of in het dak reeds rot.

De meeste mensen denken dan dat het een lokaal probleem is dat op een eenvoudige en goedkope manier kan opgelost worden, maar niets is minder waar als de binnenwand zacht aanvoelt."EN WAT NU"  is dan de logische vraag die volgt.Welnu de oorzaken kunnen wel verschillend zijn maar hebben steeds dezelfde origine : een plaats waar een kleine fout in afdichting direct, of na verloop van tijd, water de gelegenheid geeft om daar door te dringen waar het niet thuis hoort.Het blijkt niet zelden dat de plaats van infiltratie niet direct de plaats is waar de schade opgemerkt wordt, want het gebeurt soms wel eens dat het water eerst een afstand aflegt in of langs ondoordringbare materialen vooraleer te voorschijn te komen.Een nauwkeurig onderzoek is het geboden, en de vochtmeters die de motorhome dealers en herstellers hebben brengen hier soelaas.

De meeste problemen worden vastgesteld hetzij ergens aan een dakraam ofwel ergens aan de hoek tussen het dak en de zijwand. Eveneens regelmatig voorkomend maar iets minder is een zijraam dat als schuldige kan worden aangewezen. En tenslotte komt het ook regelmatig voor dat één of ander accessoire dat later is bijgeplaatst niet zorgvuldig is gemonteerd. Niet zelden is de klant hier zelf schuldig aan, want elke dealer weet wat voor catastrofale gevolgen infiltratie van water kan teweeg brengen en niemand wil zijn reputatie te grabbel gooien.


Wanneer het water binnengeraakt via het dakvenster, dan is dit meestal te wijten aan een fout bij de montage die pas op een later tijdstip tot uiting komt.Doorgaans wordt er bezuinigd op de afdichtingsmassa (eerder dan op de kwaliteit ervan) en daardoor kunnen er op termijn minuscule scheurtjes ontstaan waardoor uiteindelijk het water binnen geraakt. Soms is de oorzaak ook het lopen op het dak waarbij men te dicht bij de dakluiken is gaan lopen (of staan) en de afdichting scheurt onder de druk die op het dak wordt uitgeoefend.

Als je tijdens de reportages over de Tour de France, of een andere grote wielerwedstrijd, eens kijkt hoeveel mensen op sommige daken van een motorhome staan om toch maar niets te missen (soms zie je ze zelfs springen op het dak), ja dan kan het niet anders of men is gaan zoeken naar problemen. Een fabrikant maakt zijn dak begaanbaar zowel om het te kunnen kuisen als om er accessoires te kunnen op monteren (zonnepaneel, antenne, ...) maar niet om er aan balkon van te maken.


Als echter het water via de dakrand binnenkomt, dan is steevast de oorzaak een of meerder verroeste schroeven op het dak.Het is namelijk zo dat zijwand en dak met schroeven aan elkaar bevestigd worden. Nadien komt daar in de meeste gevallen een dubbelzijdig klevend afdichtingslint over waarop dan de sierstrip of afwerkingsprofiel gemonteerd wordt. Dit profiel wordt op zijn beurt geschroefd met verzinkte schroeven (in de plaats van inox schroeven) die onder een afwerkingslint verborgen worden, maar deze schroeven gaan mettertijd roesten (bij het ene merk al sneller dan het andere) omdat de fabrikant (en waarschijnlijk allemaal zonder onderscheid) bezuinigen maakt op het grote aantal schroeven dat er nodig is voor deze afwerkingsoperatie (de prijs van een inox schroef is vele malen duurder dan een verzinkte).Eens dat deze schroef begint te roesten is er geen houden meer aan. Het water krijgt als het ware vrije toegang tot de binnenkant en na een aantal maanden is het dan zover : grote kosten om het allemaal op te lossen.Een andere oorzaak van waterproblemen is een infiltratie langs een zijraam, een slot of dergelijke meer. Hier is een gebrek aan degelijk afdichting de oorzaak.Het resultaat is altijd en overal hetzelfde. Het water wordt als het water opgezogen door de super droge houten latten die de structuur van wand en dak uitmaken.

Hoe kan het ook anders? De fabrikanten zorgen ervoor om gedroogd hout te gebruiken want anders zou vochtig hout binnen in de wand of het dak bij het verder drogen kunnen werken en voor vervorming zorgen. Wie wil er nu een voertuig verkopen waarvan de wand na enige tijd bulten gaat vertonen? Echter wanneer dit super droog hout water ontmoet, dan wordt dit water gretig opgezogen met als resultaat een aan vocht verzadigde houten lat. Maar deze lat geraakt haar vocht niet meer kwijt want er is geen weg terug voor het water: eens binnen blijft het binnen. En dan komt er nog water bij, en nog, en nog, en ja dan ik moet niet verder vertellen, want wanneer er een teveel aan water is in de lat moet dat op een of andere manier weggewerkt worden. Dus gaat het water over in de andere latten waarmee de natte lat verbonden is, en het water trekt ook in de binnenwand die doorgaans niet meer is dan een paneel triplex met vinyl of andere wandbekleding.En dan komt in een derde fase de zichtbaarheid van binnen uit maar dan is het al veel te laat. Wanneer het zover is dan spreken wij al gauw in bedragen van meerdere duizenden euro's.

Wij kunnen u dus niet genoeg op het hart drukken dat een bezoek aan een dealer voor een vochtcontrole een noodzakelijke uitgave is waaraan je op het eerste zicht  direct niets hebt maar die je ettelijke duizenden euro's kan besparen op een later tijdstip.


www.stellacampers.be